Hemelvaart
Pasen en Pinksteren
Mohammed en Maria
Hemelvaartsdag
 

Islam en Mariatenhemelopneming

Hemelvaart van de profeet Mohammed

Ook in de Islam maakt Mohammed een Hemelvaart. Op de 27ste dag van de islamitische maand Rajab, gaat Mohammed van Mekka naar Jeruzalem. Daar aangekomen gaat zijn reis naar de hemel. s-Avonds wordt deze gebeurtenis nog herdacht in de moskee. Als Mohammed voor de poort van de moskee in Mekka ligt te slapen, neemt de engel Jibrail hem bij zijn arm. Voor de poort van de moskee staat een wit rijdier met vleugels aan zijn hoeven (Buraak). Buraak vliegt met Jibrail en Mohammed naar Jeruzalem en stopt op de berg bij de tempel. Op het plein boven op de heuvel zitten nog vele andere profeten en nadat Mohammed met hen heeft gebeden klimt hij met een ladder (een meraij) naar de zeven hemelen. In de zevende en hoogste hemel ziet hij Allah. Als Mohammed terug is in Mekka, gelooft niemand zijn verhaal. Door deze Hemelvaart van Mohammed is Jeruzalem na Mekka één van de meest heilige steden voor Moslims. Op de plek waar volgens de overlevering Mohammed de hemel beklom, is later de Al-Aqsa moskee gebouwd.

Hemelvaart van Maria – Mariatenhemelopneming

Op 15 augustus wordt in veel landen rond de Middellandse zee het feit gevierd dat Maria ten hemel gaat. (In deze landen is 15 augustus vaak een vrije dag.) De term Hemelvaart is eigenlijk niet correct. Maria gaat zelf niet ten hemel (dat kunnen alleen goddelijke wezens), maar wordt door God in de hemel opgenomen. In de Oosters-Orthodoxe kerk wordt deze gebeurtenis aangeduid als het Ontslapen van Maria (Dormitio Mariae). In de Russisch Orthodoxe kerk wordt het feest niet gevierd op 15 augustus maar op 28 augustus, dit vanwege de verschillen tussen de Juliaanse kalender en de Gregoriaanse kalender. Het feest werd in 582 ingevoerd door keizer Mauritius. In die tijd werd er op 15 augustus al een kerkelijk feest gevierd, maar dit werd nu gekoppeld aan Maria als heilige. In de zevende eeuw werd de Maria-Tenhemelopneming opgenomen in de katholieke kerk door paus Sergius I. Opvallend is wel dat er in de Bijbel nergens iets wordt beschreven over het feit dat Maria in de hemel is opgenomen. Wel is er soms op oude iconen de voorstelling van een Maria Tenhemelopnemening te zien. Jezus neemt dan de ziel van zijn moeder Maria mee ten hemel, vaak in de vorm van een klein kind.

 
 
 
 

2012 © INTERNETADRES HEMELVAART.NL | DISCLAIMER | CONTACT